سخنگوی وزارت خارجه در آغاز نشست خبری خود با خبرنگاران با بالا بردن قرآن، بار دیگر اهانت‌های اخیر صورت گرفته به قرآن کریم را محکوم کرد.
کد خبر: ۱۴۱۷۳۲۳

به گزارش جام جم آنلاین، ناصر کنعانی در حالی که قرآن را بالا گرفته بود، گفت: اقدام صورت گرفته شرم آور است. این اقدام، اهانت به ارزش‌های بیش از دو میلیارد مسلمان و اهانت به تمام ادیان الهی است.

سخنگوی وزارت  خارجه در پاسخ به سوالی در مورد آزادی پول‌ های بلوکه شده ایران در کره جنوبی گفت: گفت‌وگوها با کره جنوبی در این زمینه با جدیت ادامه دارد و اخیرا مقامات کره جنوبی قول‌های مثبتی در این زمینه داده‌اند  و منتظر هستیم که شاهد اقدام عملی کره جنوبی برای آزادسازی دارایی‌های ایران باشیم.

وی تاکید کرد: در این زمینه مذاکرات در سطوح مختلف ادامه دارد. دولت در این زمینه جدی است و این موضوع را در قالب مذاکرات فنی، بانکی و دیپلماتیک دنبال می‌کند.

کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد روند تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا و اخبار منتشر شده در ارتباط با این موضوع از جمله اینکه آمریکایی‌ها خواستار آزادی نفر چهارمی در جریان این تبادل شده‌اند گفت: ایران به  تبادل زندانیان  و آزادی شهروندان ایرانی که به صورت غیرقانونی در آمریکا زندانی هستند تاکید دارد و در این زمینه جدی است .

وی با بیان این که در مقاطعی در این زمینه به توافق رسیدیم، گفت : علت طولانی شدن این موضوع  عدم وجود اراده لازم در دولت آمریکا است.

کنعانی همچنین در مورد این که موضوعات جدیدی در این ارتباط از سوی رسانه‌ها در ارتباط با درخواست‌های آمریکا در این زمینه مطرح شده است، گفت: این موضوعات را نمی‌توانم تایید کنم و در مورد آن اظهارنظر نمی‌کنم.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: در مرحله‌ای قرار داریم که می‌توانیم بگوییم انجام این تبادل در صورت وجود اراده در طرف آمریکایی میسر است.

کنعانی گفت: برخی از کشورهایی که دارای روابط خوبی با دو طرف هستند در این زمینه ایفای نقش می‌کنند و ما از نقش‌آفرینی آنها استقبال می‌کنیم . امیدواریم این موضوع در فاصله زمانی کوتاهی رخ دهد .

وی ادامه داد:  آنچه که برای ما مهم است، اظهارنظرهای رسمی است نه تحلیل‌ها و گمانه‌زنی رسانه‌ها.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در ارتباط با اظهارنظر اخیر وزیر خارجه آمریکا مبنی بر اینکه ایران مسئول عدم احیای برجام است و اینکه ایران باید تنش‌هایش را با کشورهای منطقه کاهش دهد و باعث ایجاد تنش در منطقه نشود، اظهار کرد: موضع ما در مورد این سخنان کاملا واضح است. دولت آمریکا به صورت غیر قانونی از برجام خارج شد و در واقع مسئول تخریب این توافق است.

وی ادامه داد: در واقع آمریکایی‌ها مرتکب نقض برجام شده‌اند و مسئول تخریب یک روند چند جانبه هستند.آمریکایی‌ها مسئول وضعیت کنونی برجام و ایجاد خلل در اجرای این توافقنامه بین‌المللی هستند.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در ادامه گفت: اکنون نیز چنانکه اراده سیاسی در نزد دولت‌ آمریکا وجود داشته باشد امکان بازگشت طرف‌ها به روند مذاکرات و جمع‌بندی مذاکرات وجود دارد.

وی همچنین با رد اتهام زنی مقامات وزارت خارجه آمریکا به ایران در ارتباط با مسائل منطقه گفت: این اتهامات مردود است. ما شاهد روند مثبتی در ارتباط با مسائل منطقه هستیم و دولت آمریکا با اقدامات و اظهارات تحریک آمیز به دنبال ایجاد خلل در روند مثبت شکل گرفته در فضای منطقه است و این موضوع در راستای استمرار سیاست‌های گذشته آمریکا انجام می‌شود. آنها با این سیاست‌ها و اتهام زنی‌ها به دنبال تقویت حضور نظامی خود در منطقه و پیش بردن اهداف نامشروع‌شان در منطقه هستند و همانطور که گفتم ما این اتهام زنی‌ها را مردود می‌دانیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با سفر اخیر علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه به لهستان و اینکه آیا در جریان این سفر گفت‌وگوهایی با دیگر مقامات اروپایی نیز صورت گرفته است، گفت: خوشبختانه با توجه به وجود تمایل مشترک در دو طرف و همچنین درخواست‌های طرف‌های اروپایی در سطوح مختلف شاهد انجام مذاکراتی دو جانبه و چند جانبه بین معاون سیاسی وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران و طرف‌های اروپایی هستیم. این گفت‌وگوها تا کنون چندین دور انجام شده است. زمینه استمرار آن وجود دارد و ما از ادامه این گفت‌وگوها استقبال می‌کنیم.

وی همچنین با بیان اینکه ما به صورت دو جانبه گفت‌وگوهای سیاسی نیز با برخی از کشورهای اروپایی از جمله لهستان داریم، گفت: آقای باقری در جریان سفر به لهستان علاوه بر دیدار و رایزنی با مقامات این کشور در نشستی که با حضور برخی از سفرای اروپایی مقیم لهستان برگزار شد شرکت کردند، گفت‌وگوهای دو جانبه و خوبی نیز با مقامات لهستان داشتند.

کنعانی گفت: این مسیر مسیر رو به جلویی است و زمینه برای استمرار این نوع گفت‌وگوها وجود دارد.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در مورد روند بازپرداخت مطالبات ایران از عراق و آخرین تحولات صورت گرفته در این زمینه نیز گفت: روابط دو کشور ایران و عراق روابط سازنده‌ای است و دولت عراق متعهد به پرداخت مطالبات ماست.

وی ادامه داد: مطالبات ما در این زمینه به حسابی خاص متعلق به ایران واریز شده و اخیرا دولت آمریکا مجوز لازم را برای انتقال بخشی از این مطالبات به خارج از بانک عراقی صادر کرده است. ما پیگیر این موضوع هستیم و روند کار در ارتباط با این موضوع در سطوح مختلف ادامه دارد و همانطور که پیش از این گفتم پیشرفت‌هایی در مورد روند آزادسازی مطالبات ایران داشته‌ایم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد سفر وزیر خارجه ارمنستان به تهران و اهداف وی از این سفر گفت: این سفر در چارچوب مناسبات دو جانبه ایران و ارمنستان و در پاسخ به سفر چندی پیش وزیر خارجه ایران به ایروان صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه ما موضوعات مختلفی را برای گفت‌وگو و تبادل نظر با ارمنستان داریم ادامه داد: یکی از این مسائل آخرین تحولات قفقاز جنوبی است و همانطور که پیش از این گفته‌ایم از روند مسالمت آمیز حل اختلافات استقبال می‌کنیم و در این راستا آماده همکاری هستیم.

وی همچنین گفت: در حوزه اقتصادی نیز مسائل مربوط به انرژی و حمل و نقل بین دو کشور مهم است.

کنعانی تاکید کرد: یکی دیگر از مسائل مهم در جریان گفت‌وگوهای مقامات ایران و ارمنستان مراودات کنسولی است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: ایران از مذاکرات صلح بین آذربایجان و ارمنستان برای رسیدن به صلح جامع و پایدار و حل اختلافات استقبال می‌کند. ما راه حل صلح آمیز برای رفع اختلافات را به نفع دو کشور و منطقه می‌دانیم.

وی همچنین با اشاره به سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی به آفریقای جنوبی برای شرکت در نشست امنیتی بریکس گفت: موضوع این اجلاس بررسی امنیت سایبری است و همانطور که در خبرها اعلام شده دبیر شورای عالی امنیت ملی در این نشست شرکت می‌کند.

کنعانی همچنین به ارائه توضیحاتی در مورد آخرین اقدامات صورت گرفته برای عضویت ایران در بریکس پرداخت.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با اهانت‌های اخیر صورت گرفته در دو کشور سوئد و دانمارک به قرآن کریم، گفت: ما در این زمینه نیازمند اقدام جمعی از سوی کشورهای اسلامی برای بازدارندگی جهت جلوگیری از تکرار این گونه مسائل هستیم.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره سفر  هفته گذشته وزیر خارجه عمان به تهران و سفر روز گذشته وزیر مشاور در امور خارجی دولت قطر به ایران و ارتباط این دو سفر به مذاکرات رفع تحریم‌ها و تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا گفت: بخشی از سفر  اخیر مقامات عمان و قطر به ایران در چارچوب مناسبات و همکاری‌های دوجانبه ایران با این کشورها است. خوشبختانه در شرایط کاملا مثبتی در روابط ایران با کشورهای حاشیه خلیج فارس قرار داریم.
کنعانی ادامه داد : بخشی از این سفرها نیز  در چارچوب تلاش‌های توأم با حسن نیت این کشورها قرار دارد که مایلند با ظرفیت‌هایی که دارند و از روابط خوبی که با دو طرف قضیه و طرف‌های برجامی دارند برای کمک به پیشبرد مذاکرات رفع تحریم‌ها و رفع انسداد دارایی‌های مالی ایران و تبادل زندانیان کمک کنند.این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: تهران همواره اعلام کرده به میز مذاکره و مسیر مذاکره پایبند است و در این چارچوب از ابتکارات مثبت کشورهای منطقه از جمله عمان و قطر استقبال کرده و می‌کنیم.
وی با بیان این که دیپلماسی را بهترین مسیر برای استیفای حقوق مردم ایران می‌دانیم، گفت: گفت‌وگوها در این زمینه ادامه دارد. نه خوشبین هستیم نه بدبین. ما  از پویایی‌های دیپلماتیک هیچ گاه غافل نبودیم و از همه مسیرها برای استیفای حقوق مسلم ایران و در چارچوب خطوط قرمز خود برای پیشرفت کار و بازگشت مسؤولانه و متعهدانه همه طرف‌ها به برجام و رفع انسداد دارایی‌های ایران و آزادی زندانیان استفاه کرده و خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: مسیر دیپلماسی باز است و  گفت‌وگوها روند رو به جلویی دارد.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در این نشست خبری در مورد عدم پذیرش سفیر جدید سوئد از سوی ایران با توجه به هتک حرمت صورت گرفته به قرآن در این  کشور  اروپایی گفت: در  اعتراض به این موضوع ، علاوه بر احضار سفیر سوئد ، ما اعلام کردیم که  ایران از پذیرش سفیر جدید سوئد اجتناب خواهد کرد و اعزام سفیر جدید خود به استکهلم را  نیز به تعویق انداخته‌ایم. سفیر ایران همه کارهای رسمی و تشریفاتی برای اعزامش صورت گرفته بود و بلیط هم داشت و در حال عزیمت بود که ایران در واکنش به این اقدام غیرقابل دفاع ، سفیر خود را به استکهلم نفرستاد.

وی گفت: درخواست ایران از همه کشورهای اسلامی این است که در این زمینه اقدامات موثر و بازدارنده انجام دهند. پیام‌ و درخواست دولت‌ها و ملت‌های اسلامی و مسلمانان جهان از کشورهای اروپایی از جمله سوئد و دانمارک کاملا واضح است. آنهایی که ادعای احترام به حقوق ملت‌ها را دارند باید به ادعای خود جامه عمل پوشانده و به خواسته دو میلیارد مسلمان جهان احترام بگذارند و مانع این گونه اقدامات شرم آور شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها